Alternative content


q

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

احتمالا اکنون وزن کودک شما حدود 1800 گرم و طول او هم حدود 43.2 سانتیمتر است و بیشتر فضای رحم شما را به خودش اختصاص داده است. ناخنهای انگشتانپاهای او درآمده اند و ناخنهای انگشتان دستهایاو هم رشد کرده اند. برخیاز کودکان در این مرحله موی واقعی هم درآورده اند در حالی که برخی دیگرتنها موهای نرمی شبیه به کرک هلو دارند.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

در حال حاضر حجم خون شما (پلاسمای خون و گلبولهای قرمز آن) حدود 40 تا 50درصد بیشتر از زمانی شده است که حامله نبودید. این تغییر برای آن است کهنیازهای شما و کودکتان تامین شود. همچنین این خون اضافی خونریزی هنگامزایمان را هم جبران خواهد کرد. وزن شما به میزان نیم کیلوگرم در هفته درحال افزایش است که نیمی از این افزایش وزن متعلق به کودک شما می باشد. بانزدیک شدن رحم به دیافراگم و فشار آوردن به آن و افزایش فشار بر روی شکمممکن است بیشتر از قبل دچار سوزش معده شوید یا گاهی اوقات احساس تنگی نفسکنید. برای رفع مشکل تنگی نفس غذای خود را در حجم کمتر و دفعات بیشتر (بهجای سه بار در روز) میل کنید و هنگام خوابیدن پای خود را بالاتر از بدنقرار دهید. خوردن حجم کمتری از غذا به رفع سوزش معده نیز کمک می کند.
بارشد کودک شما بواسطه افزایش وزن در ناحیه شکم ، وضعیت ظاهری بدن و همچنینمرکز ثقل شما تغییر می کند. بعلاوه ماهیچه های شکمی شما کشیده تر شده،هورمونها موجب سست تر شدن رباطهای ماهیچه ها می شوند و حتی ممکن است رحم درحال رشد، بر تعدادی از عصبهای شما نیز فشار وارد کند. این موارد ممکن استباعث بروز کمردرد و یا احساس درد در کفل و یا کشاله ران شما شوند. در صورتیکه در پاهای خود احساس کرختی (بی حسی) و یا خارش می کنید به پزشک یا مامایخود اطلاع دهید.

 

 

فعالیت های این هفته

 

لیست اسامی کسانی را که می خواهند پس از زایمان به شما کمک کنند آمادهکنید: ممکن است دوستان و اقوام شما بخواهند پس از تولد نوزاد در امور مختلفاز جمله کارهای خانه به شما کمک کنند. اما سر بعضی از خانمها آنقدر پس اززایمان شلوغ می شود که حتی نمی توانند برای انجام کارهای خانه به دیگرانامر و نهی کنند! این نکته مهمی است که باید به آن توجه کنید؛ روزها و هفتههای آول پس از ورود نوزاد واقعا غافلگیر خواهید شد و افرادی هستند که واقعادوست دارند به شما کمک کنند مشروط بر اینکه بدانند چه کاری را و در چهزمانی باید چگونه انجام دهند. پس از هم اکنون آماده شوید؛ فهرست زیر میتواند به شما کمک کند تا بتوانید کارهای مختلف را افراد مناسب واگذار کنید:


-
اگر کسی به شما گفت که مایل است در هفته های اول پس از زایمان به شما کمککند نام و شماره تماس او را یادداشت کنید.

- اطمینان حاصل کنید کهامکانات و مواد شوینده به اندازه کافی در دسترس است.

- یک برنامه مراقبتیا یک گردش برای بقیه فرزندان خود تدارک ببینید.

- از یکی از همسایگانیا دوستان خود بخواهید که برای آب دادن به گلدانها یا مراقبت از حیوانخانگی به شما کمک کند.

- یک لیست کامل از خواروبارهای مورد نیاز روزانهیا چند روزه را تهیه کنید که بتوانید آن را برای خرید به یکی از دوستانتانبدهید.

- نحوه استفاده از دستگاههای مختلف (مثلا ماشین لباسشویی یاظرفشویی) را بنویسید.

- از یکی از همسایگان بخواهید که زباله های شما رادر وقت مقرر بیرون ببرد.



+ نوشته شده در دو شنبه 4 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 4:51 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

در این هفته وزن کودک شما کمی بیشتر از 1810 گرم و طول بدن او (از سر تاپاشنه پا) حدود 43.7 سانتی متر می شود. چروکها و همچنین رنگ سرخ پوست اوکمتر شده و در حالی که اکثر استخوانهای او در حال سخت شدن هستند جمجمه اوهنوز نرم بوده و استخوانهای جمجمه کاملا به یکدیگر نچسبیده اند. این امر بهاو کمک می کند تا راحت تر از مجرای زایمان عبور کرده و به دنیا بیاید.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

شما ممکن است درد و یا حتی کرختی در انگشتها، مچ و دستهای خود حس کنید. بافتهای مچ دست شما همانند بقیه بافتهای بدنتان ممکن است متورم شوند. دراین صورت فشار در کانال مچ (که یک مجرای استخوانی در مچ دست شماست) افزایشمی یابد. عصبهایی که از این مجرا عبور می کنند تحت فشار قرار می گیرند کهدر نتیجه عوارضی همچون بی حسی، خارش، تیر کشیدن، احساس سوزش، تیر کشیدن ویا درد مبهم بروز می کنند. استفاده از مچ ‌بند را امتحان کنید یا در هنگامخواب یک بالش زیر دستهای خود قرار داده و آنها را بالاتر از سطح بدن نگاهدارید. اگر باید در محل کار به طور دائم از دستهای خود استفاده کنید، مثلاتایپیست هستید یا در خط مونتاژ یک کارخانه کار می کنید، هنگام استراحتدستهای خود را در حالت کشیده قرار دهید.
اگر به هنگام خواب در شب مشکلدارید یک بالش بین پاها و زیر پشت خود قرار دهید. اگر این کار به شما کمکنکرد چند بالش زیر سر خود قرار داده و سعی کنید در حالت نیمه نشسته بخوابیدو حتی می توانید در حالتی که کاملا روی تخت نشسته و به بالشها تکیه دادهاید بخوابید. اگر دفعات رفتن به توالت خواب شما را به هم ریخته است، از عصربه بعد مایعات کمتری مصرف کنید.


برای اکثر خانمها روابط جنسی در دورانحاملگی تا قبل از پاره شدن کیسه آب و فرا رسیدن زمان زایمان مشکلی ایجادنمی کند. با این حال توصیه می شود که در هفته های آخر آمیزش با استفاده ازکاندوم باشد یا اصلا انجام نشود.

 

 

فعالیت های این هفته

 

لباسها و وسایل خواب کودک خود را بشویید: لباسهای خوشگلی را که برایکودک خود خریده اید یا در مهمانی هدیه گرفته اید به یاد می آورید؟ شما بایدهرچیزی را که با پوست لطیف کودکتان تماس خواهد داشت بشویید تا هرگونه مادهمحرک که ممکن است در تار و پود آن موجود باشد از بین برود. ملایم ترینشوینده ها که برای این کار مناسب هستند عبارتند از پودر های صابون و شویندههای مخصوص کودکان، شوینده هایی که غیر حساسیت زا هستند و شوینده هایی کهروی آنها نوشته شده است: مخصوص پوستهای حساس.



+ نوشته شده در دو شنبه 4 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 4:48 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

وزن کودک شما به 2155 گرم رسیده است و اندازه بدن او هم حدود 45.5 سانتیمتر شده است. لایه های چربی که برای تنظیم دمای بدن او بعد از تولد موردنیاز است در حال کامل شدن هستند که در نتیجه بدن کودک شما حالت گردتری بهخود گرفته است. سیستم عصبی مرکزی او در حال تکمیل شدن است و اکنون ریه هایاو کاملا رشد کرده اند. اگر از احتمال بروز زایمان زودرس نگران هستید بایدبدانید که تقریبا 99% از کودکانی که به این مرحله از رشد می رسند در خارجاز رحم نیز قادر به ادامه حیات خواهند بود و بسیاری از آنها به عوارضدرازمدت ناشی از زایمان زودرس مبتلا نخواهند شد.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

شما ممکن است اخیرا کمی احساس خستگی کنید که کاملا قابل درک است. از فعالیتخود بکاهید و برای روز زایمان انرژی ذخیره کنید. اگر باید مدت زمان زیادیرا روی پاهای خود بایستید از کمربند حاملگی استفاده کنید زیرا از شکم شمامحافظت کرده و بخشی از وزن شما را در بقیه بدن پخش می کند. اگر هم به مدتطولانی نشسته یا خوابیده اید، به سرعت از جای خود بلند نشوید زیرا ممکن استخون در پاهای شما جمع شده باشد که در نتیجه فشار خون شما (برای چند لحظه) افت می کند که در نتیجه ممکن است در هنگام بلند شدن احساس سرگیجه داشتهباشید.


اکثر ماماها به خانمهای حامله پیشنهاد می کنند که از ماساژ پرینه (ماساژ ناحیه بین واژن و مقعد) استفاده کنند تا از پارگی آن در هنگامزایمان پیشگیری شود. اکنون زمان مناسبی برای انجام این کار است هرچند ممکناست این ماساژ برای برخی خانمها چندان راحت نباشد و همچنین انجام این ماساژلزوما مانع پاره شدن پرینه نمی شود. به هر حال در این مورد از پزشک خودبپرسید و روش انجام آنرا فرا بگیرید.


شما ممکن است برآمدگی ها یاتاولهایی را بر روی شکم خود مشاهده کنید که همراه با احساس خارش باشد. بروزاین تاولها ممکن است تا کفل یا کشاله ران هم امتداد پیدا کند. این عارضهمعمولا بی خطر بوده و بثورات و کهیرهای خارش دار دوران بارداری نامیده میشود. اما به هر حال در صورت مشاهده این موارد از پزشک خود بخواهید شما رامعاینه کند تا از سلامت شما مطمئن شود. در ضمن اگر در تمام بدن خود احساسخارش دارید حتی اگر این خارش شدید نیست به پزشکتان اطلاع دهید.

 

 

فعالیت های این هفته

 

زایمان ممکن است زودتر از وقت مقرر رخ دهد پس برای آن برنامه ریزیکنید: شما ممکن است به زودی زایمان را تجربه کنید یا مدت زمان بستری بودنشما در بیمارستان بیشتر از آن چیزی باشد که اکنون پیش بینی می کنید. کلیدخانه خود را به حداقل یکی از بستگان یا دوستان خود بدهید تا در صورتی کهچیزی از منزل نیاز داشتید و خودتان قادر نبودید به خانه بیایید آن را برایشما بیاورند. دوستان یا بستگان شما باید در موقع ضرورت کارهای زیر را انجامدهند؛ پس کارها را تقسیم کرده و به آنها اطلاع بدهید:


-
نگهداری ازبقیه فرزندان شما در دوران زایمان و بستری بودن در بیمارستان؛

- بردنکودکان به مدرسه و فعالیتهای فوق برنامه و برگرداندن آنها؛

- آب دادن بهگلها و گیاهان، مراقبت از حیوان خانگی و گرفتن پیامها و نامه ها؛

- تعیین کسی که کارهای شما را در محل کار انجام دهد یا هر وظیفه دیگری را کهبر عهده دارید متقبل شود؛

نام و شماره تماس این افراد را در کیف دستیخود قرار داده یا وارد گوشی تلفن همراه خود کنید تا بتوانید در هنگام نزدیکشدن زایمان به سرعت به آنها خبر بدهید.



+ نوشته شده در دو شنبه 4 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 4:45 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

کودک شما در حال بزرگ شدن است! وزنش بیشتر از 2250 گرم شده و طول بدن اوهم کمی بیشتر از 45.7 سانتی متر است. هرچند رحم شما جای گرم و نرمی است،اما چون فضای داخل رحم کمی کوچک است کودکتان نمی تواند در آن شیرجه بزند یاغلت بخورد! البته او همچنان به لگد زدن ادامه خواهد داد. اکنون کلیه هایاو کاملا رشد کرده اند و کبد او نیز می تواند مقداری از ضایعات بدن رافرآوری و دفع کند. رشد فیزیکی کودک شما تقریبا به پایان رسیده است و او درچند هفته آینده فقط وزن اضافه خواهد کرد.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

رحم شما تا 15 برابر حالت عادی بزرگ شده بطوریکه بالای رحم شما تقریبا زیردنده های سینه قرار گرفته است و شاید احساس کنید که دیگر جایی برای رشد آنباقی نمانده است. اگر می توانستید به درون رحم خود نگاهی بیندازید متوجه میشدید که حجم مایع آمنیوتیک درون رحم خیلی کم شده و جای آن را یک کودککوچولو گرفته است. رحم شما جای بقیه اندامهای داخلی تان را هم تنگ کرده وشما ممکن است به همین خاطر بیشتر به دستشویی بروید و یا دچار برخی عوارضناشی از سوء هاضمه (مثل سوزش معده) شوید. اگر این مشکلات را ندارید ازمعدود خانمهای خوش شانس هستید!
ممکن است پزشک یا ماما از شما بخواهد کهاز این به بعد تا زمان زایمان هر هفته شما را معاینه کند. همچنین ممکن استاز شما بخواهد که حرکات جنین داخل رحم را به دقت تحت نظر قرار دهید تا ازمیزان فعالیت کودک در درون رحم مطمئن شود.


الآن زمان مناسبی است تابرای زایمان و تولد کودک خود برنامه ریزی کنید. همه موارد مهم را در یکلیست وارد کنید: چه کسی در زمان زایمان در کنار شما خواهد بود؟ از چه روشیبرای کاهش درد استفاده خواهید کرد؟ و می خواهید چه مدت در بیمارستانبمانید؟ این کار می تواند یک نقطه شروع مناسب باشد تا با تیم پزشکی خود دراین موارد صحبت کنید. زمان دقیق زایمان را نمی توان پیش بینی کرد و شما هماحتمالا نمی توانید برنامه مورد نظرتان را جزء به جزء اجرا کنید، اما پیشبینی های زودهنگام و جمع آوری تمام گزینه های ممکن برای اتفاقات احتمالی میتواند از نگرانیهای این مرحله از حاملگی بکاهد.

 

 

فعالیت های این هفته

 

به آرایشگاه بروید: از آرایشگر خود بخواهید که موهای شما را به یک شکلساده و مرتب کوتاه کند به نحوی که لازم نباشد وقت زیادی برای نظافت وآراستن آنها صرف کنید. از این به بعد ممکن است شما وقت کافی برای سشوارکشیدن و حالت دادن به موهایتان نداشته باشید. همچنین بهتر است موها را بهگونه ای کوتاه کنید که تا چند وقت دیگر به اصلاح مجدد احتیاج نداشته باشد. اگر موهایتان را رنگ هم می کنید باز هم به همین نکات توجه کنید. ممکن استتا مدتی نتوانید برای تجدید رنگ موهایتان به آرایشگاه بروید



+ نوشته شده در دو شنبه 4 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 4:24 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

وزن کودک شما هر روز زیاد می شود، تقریبا روزی 30 گرم. وزن او حدود 2700گرم است و حدود 48.2 سانتی متر طول دارد. موهای کرک مانند او و همین طورورنیکس (ماده نسبتا چربی که بدن او را پوشانده بود و از پوست او در برابرمایع آمنیوتیک محافظت می کرد) در حال ناپدید شدن هستند. کودک شما همه اینمواد را به همراه دیگر ترشحاتی که به درون مایع آمنیوتیک می ریزند، می بلعدو این مواد تا زمان تولد در شکم او باقی خواهند ماند. این مخلوط سیاهرنگکه مکونیوم نامیده می شود، اولین مدفوع کودک شما را تشکیل خواهد داد.

درانتهای این هفته کودک شما کامل شده است. به کودکانی که در بین هفته های سیو هفتم و چهل و دوم به دنیا بیایند کامل می گویند، به آنها که قبل از 37هفته بدنیا می آیند نارس و بعد از 42 هفته دیررس می گویند. سر اکثر کودکاندر این مرحله به طرف پایین قرار گرفته است که برای یک زایمان راحت مناسبتراست. در صورتی که وضعیت کودک شما به این شکل نباشد پزشک یا ماما از شماخواهد خواست که در هفته آینده برای تغییر وضعیت قرار گرفتن کودک در رحمبرنامه ریزی کنید، برخی تمرینات ورزشی به این چرخش کمک خواهند کرد. بندرتپیش می آید که پزشک یا ماما سعی کنند که با انجام حرکات آرام و نرم از رویشکم وضعیت قرار گرفتن کودک در رحم را تغییر داده و سر او را به طرف پایینبرگردانند.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

با رشد کودک شما و تنگ شدن فضای اندامهای داخلی ممکن است کمتر از چند هفتهپیش احساس گرسنگی کنید. در این مرحله استفاده از غذاهای سبکتر در دفعاتبیشتر مناسب خواهد بود. با پایین تر رفتن کودک شما و نزدیک شدن او به لگنممکن است سوزش معده از بین رفته و تنفس هم برایتان راحت تر شود. در صورتیکه این اولین حاملگی شما باشد احتمال پایین تر رفتن کودک و نزدیک شدن او بهلگن پیش از زمان زایمان بیشتر است. با این حال در صورتی که این اتفاقبیفتد شما فشار بیشتری بر قسمت پایینی شکم خود احساس خواهید کرد که درنتیجه راه رفتن و پیاده روی برایتان سخت و آزاردهنده خواهد شد. برخی خانمهامی گویند که در این حالت احساس می کنند یک توپ بولینگ را بین پاهای خودحمل می کنند و نزدیک است این توپ بیرون بیفتد. البته نگران نباشید او بیروننمی افتد!


همچنین ممکن است انقباضهای عضلانی براکستون- هیکس در ایندوران بیشتر رخ دهند. مجددا با پزشک خود تماس بگیرید و در مورد نحوه تماسبا او در زمانی که فکر می کنید درد زایمان شروع شده است هماهنگی مجددی بهعمل آورید. قاعده کلی اینگونه است که شما باید هنگامی با وی تماس بگیرید کهانقباضات متناوب عضلات شکم هر 5 دقیقه یکبار و به مدت حدود یک ساعت رخبدهند. البته در صورتی که هنوز هفته سی و هفتم را نگذرانده اید و نشانه هایزایمان زودرس را مشاهده می کنید باید فورا به او خبر بدهید. همچنین درصورت پاره شدن کیسه آب (یا حتی اگر گمان کردید که ترشحاتی از جنس مایعآمنیوتیک را مشاهده می کنید)، کاهش فعالیت کودک، خونریزی واژن، تب،سردردهای شدید، درد در ناحیه شکم و یا تغییر وضعیت بینایی به سرعت با پزشکخود تماس بگیرید.


حتی اگر حاملگی شما بدون عوارض و مشکل جدی طی می شود،بهتر است در ماه آخر از پرواز با هواپیما خودداری کنید؛ زیرا در هنگامپرواز احتمال بروز درد زایمان بیشتر است. البته بسیاری از خطوط هوایی بهخانمهایی که کمتر از 7 روز (و در بعضی موارد کمتر از یک ماه) به زایمانشانباقی مانده است اجازه سوار شدن به هواپیما را نمی دهند.

 

 

فعالیت های این هفته

 

یک شبکه خبری کوچولو درست کنید: ممکن است بخواهید تولد نوزادتان را بهافراد زیادی اطلاع دهید. نام آنها را به همراه شماره تماس یا آدرس ایمیل دریک لیست بنویسید و آن لیست را به یکی از دوستانتان بدهید. او می تواند اینخبر را در همان لحظات اولیه تولد نوزادتان پخش کند. در این صورت شما کافیاست تنها یک تماس بگیرید. یک نفر از همکارانتان را هم در آن لیست قرار دهیدتا خبر در محل کار شما هم پخش شود. از همسر یا کسی که در زمان زایمان شمارا همراهی می کند بخواهید تا مسوولیت بخش اطلاع رسانی تلفنی را بر عهدهبگیرد! او می تواند کارها را راه بیندازد و مشکلات احتمالی را حل و فصلکند.



+ نوشته شده در دو شنبه 4 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 4:22 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

تبریک! کودک شما کامل شده است و از این به بعد قادر خواهد بود که بهزندگی در خارج رحم ادامه دهد. کودکانی که قبل از 37 هفتگی به دنیا بیایندنارس و به آنهایی که بعد از 42 هفته به دنیا بیایند دیرشده می گویند. وزنکودک شما کمی بیشتر از 2720 گرم است و از سر تا پاشنه پا حدود 48.2 تا 50.8سانتی متر طول دارد.
موی سر بسیاری از کودکان در هنگام تولد کامل است وطول موهای آنها ممکن است بین 1.2 تا 3.8 سانتی متر باشد. اگر رنگ موی کودکشما با خود شما یکسان نیست تعجب نکنید. برخی نوزادان هم تنها کمی موی کرکمانند دارند.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

در هفته های آتی فقط باید منتظر باشید. از این موقعیت برای آماده کردنوسایل مربوط به نوزادتان استفاده کنید یا کارهایی را انجام دهید که ممکناست تا مدتی پس از تولد کودک نتوانید به آنها مشغول شوید. هر وقت می توانیدیک چرت بزنید یا مطالعه کنید.


خوابها و رویاهای شما تغییر کرده اند؟ درهنگام خواب گمان می کنید رویاهایتان واقعی هستند؟ نگرانیهای ناشی از مادرشدن می تواند موجب اینگونه خواب دیدنها شود.


ممکن است تعداد انقباضهایعضلانی براکستون- هیکس بیشتر شده باشند. همچنین ممکن است زمان هرکدام ازاین انقباضها بیشتر طول بکشند و آزاردهنده تر شده باشند. هنگامی که بروزاین انقباضات بیشتر شود ممکن است گمان کنید که زمان زایمان فرا رسیده است. همچنین ممکن است ترشحات لزج و مخاطی واژن نیز افزایش یافته باشد. در دورانبارداری مخاط متراکم و ضخیمی دهانه ورودی رحم را می بندند و نقش حفاظتیدارد، هنگام شروع زایمان این مخاط که "پلاگ موکوسی" نام دارد ممکن است کمیخونی شود و با شروع باز شدن دهانه رحم، خارج شود. به این وضعیت "نمایشخونی" می گویند و اگر در این دوره "نمایش خونی" را مشاهده کردید ممکن استزمان زایمان فرا رسیده باشد. در این زمان هم مانند سایر مواقع در طولبارداری در صورت مشاهده لکه یا خونریزی فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

 

 

فعالیت های این هفته

 

مسیر بیمارستان یا زایشگاه را یک بار در زمان بدون ترافیک مرور کنید. شاید بهتر باشد برای رسیدن به آنجا در زمانهای مختلف شبانه روز برنامه ریزیکنید. حتی می توانید به آنجا بروید و از محل ورود، سیستم پذیرش و کارهایمربوط به آن و نیز مدارکی که باید به همراه داشته باشید اطلاع کسب کنید.



+ نوشته شده در دو شنبه 4 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 4:19 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

کودک شما حسابی چاق شده است! او بین 2720 تا 3400 گرم وزن دارد (پسرهامعمولا کمی سنگین تر از دخترها هستند) و طول بدن او نیز بین 48.2 تا 50.8سانتی متر است. او می تواند خیلی محکم چنگ بیندازد که این را هم به زودی میتوانید با انگشت خود امتحان کنید! اندامهای او کاملا رشد کرده و در مکاننهایی خود قرار دارند. ولی ریه ها و مغز او هرچند به اندازه ای رشد کردهاند که بتوانند فعالیت کنند اما تا زمان تولد و مدتی پس از آن نیز به رشدخود ادامه می دهند.
فکر می کنید چشمهای کودک شما چه رنگی هستند؟ ممکناست نتوانید به درستی پاسخ دهید. اگر چشمان او قهوه ای باشند احتمالا بههمین رنگ باقی خواهند ماند. اگر رنگ چشمانش خاکستری تیره یا آبی پررنگ باشدممکن است به همین رنگ باقی بمانند و ممکن است تا 9 ماهه شدن نوزاد سبزفندقی یا قهوه ای شوند. این امر بدان خاطر است که امکان دارد عنبیه کودک (بخش رنگی چشم او) در ماههای اول پس از تولد رنگدانه بیشتری ذخیره کند. بههمین دلیل امکان ندارد که رنگ چشمهای او روشن تر یا آبی تر شوند. عنبیه هایسبز فندقی و قهوه ای بیشتر از عنبیه های آبی یا خاکستری رنگدانه دارند.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

ممکن است خواب در طول شب برای شما خیلی سخت تر شده باشد و یک خواب راحتنداشته باشید. سعی کنید در طول روز بخوابید زیرا این کار ممکن است تنهاچاره شما برای مدت باقی مانده باشد. به حرکات کودک خود نیز دقیقا توجهکنید. با اینکه فضای اطراف او خیلی تنگ شده است اما باید هنوز هم فعالباشد.
تورم پاها در این هفته های نهایی طبیعی است؛ اما در صورت مشاهدهتورم در دستها یا صورت، افزایش وزن ناگهانی، سردردهای مداوم یا شدید، تاریدید، دیدن لکه ها یا جرقه های نورانی و یا درد در ناحیه بالای شکم فورا باپزشک یا مامای خود تماس بگیرید؛ زیرا این حالتها ممکن است نشانه یک وضعیتحاد به نام پره اکلامپسی باشند.


همسر خود را تشویق کنید تا آرامش داشتهباشد و کارهایی را که دوست دارد، انجام دهد؛ زیرا بعد از تولد نوزاد وقتیبرای تفریح نخواهد داشت.

 

 

فعالیت های این هفته

 

مطالب مربوط به نحوه مراقبت از نوزاد را بخوانید: اکنون زمان مناسبیاست که کم کم خواندن مطالب مربوط به حاملگی را تمام کنید و مطالب مربوط بهمراقبت از نوزاد را مرور کنید. بعد از تولد نوزادتان فرصت زیادی برایمطالعه نخواهید داشت، پس حداقل در مورد هفته های اول تولد نوزاد مطالب لازمرا فرا بگیرید.



+ نوشته شده در دو شنبه 4 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 4:15 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

کودک شما آماده است تا به دنیا قدم بگذارد! او به ساختن یک لایه چربیجهت کنترل دمای بدن پس از تولد ادامه خواهد داد؛ اما اکنون حدود 60 سانتیمتر طول و 3150 گرم وزن دارد (پسرها معمولا کمی سنگین تر از دخترها هستند). اندامهای بدن کودک شما کاملا رشد کرده و در محل نهایی خود قرار گرفته اند وبا شکل گرفتن یک لایه جدید از پوست زیر لایه خارجی فعلی به تدریج پوستجدید جایگزین پوست قدیمی می شود.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

پزشک یا ماما در هر نوبت مراقبت های بارداری، با معاینه دقیق شکم شما وضعیترشد و حالت قرار گرفتن جنین را بررسی می کند. وی ممکن است معاینه داخلی همانجام دهد تا مشخص شود که آیا افاسمان (نازک شدن بافت دهانه رحم) یادیلاتاسیون (باز شدن دهانه رحم) رخ داده است یا خیر. اگر با گذشت هفته هایمتوالی کودک شما سرسختانه در جای خودش نشسته است وحشت زده نشوید! تنها 5% کودکان در سر موعد مقرر به دنیا می آیند. مطمئن باشید که نوزادتان نمیتواند شما را تا ابد منتظر بگذارد! اگر کودک شما تا زمان مقرر متولد نشودپزشک یا ماما از شما خواهد خواست تا پس از پایان هفته چهلم یک سونوگرافیانجام دهید تا از بی خطر بودن ادامه حاملگی اطمینان حاصل کند. اگر یک یادوهفته از زمان مقرر (پایان چهل هفته) بگذرد و درد زایمان به طور طبیعی رخندهد اکثر پزشکان از اینداکشن (القای درد زایمان به بدن با استفاده از سرم)استفاده می کنند.


ممکن است شنیده باشید که کیسه آب خانم حامله بدونبروز درد زایمان در یک محل شلوغ پاره می شود! اگر این اتفاق برای شما همرخ بدهد نگران نشوید؛ پوسته کیسه آب در 15% موارد پیش از بروز درد زایمانپاره می شود. در چنین حالتی معمولا یک جریان تند آب دیده نمی شود بلکه یکریزش آرام و یا مقداری ترشح آبکی مشاهده می شود. در هر حال اگر کیسه آب شماپاره شد (یا حتی شک کردید که ممکن است ترشحاتی دیده باشید) به سرعت بهپزشک یا مامای خود اطلاع دهید اما خونسردی خود را حفظ کنید زیرا ممکن استتا بروز درد زایمان چند ساعت باقی مانده باشد. بهتر است در این مورد قبلابا ماما یا پزشک خود مشورت کنید، ممکن است به شما گفته شود تا منظم شدنانقباضات و کم شدن فواصل آنها در خانه صبر کنید یا به بیمارستان بروید تاآنتی بیوتیک به شما تزریق شود. در صورتی که بعد از پاره شدن کیسه آبانقباضات زایمانی شروع نشود ممکن است از القای زایمان استفاده شود. همچنیناگر مشاهده کردید که فعالیت جنین کند یا کم شده است حتی اگر ترشح مایعنداشتید به سرعت به پزشک خود اطلاع دهید.


نشانه های دیگری هم هستند کهبیانگر نزدیک بودن حاملگی بوده و از پاره شدن کیسه آب معمول تر می باشند. شما ممکن است مقداری مخاط متراکم و ضخیم صورتی رنگ یا خونی را در لباس زیرخود یا هنگام رفتن به توالت مشاهده کنید، به این وضعیت "نمایش خونی" گفتهمی شود و علامت قریب الوقوع بودن شروع زایمان است و معمولا درد زایمان یکیا دو روز بعد از مشاهده نمایش خونی رخ می دهد (در صورت مشاهده لکه خونیواضح یا خونریزی از واژن در هر حالت به سرعت با پزشک خود تماس بگیرید). نشانه دیگر زایمان می تواند انقباضات متناوبی باشد که فاصله بروز آنهادائما کمتر می شود. در صورتی که قبلا انقباضهای براکستون- هیکس را تجربهکرده باشید اکنون خواهید فهمید که آن انقباضها تنها یک تمرین ساده بودهاند! پزشک یا ماما به شما خواهد گفت که چه زمانی با او تماس بگیرید اماهنگامی که انقباضاتی شروع شدند که هر کدام بیشتر از یک دقیقه طول بکشند، هر 5 دقیقه یکبار رخ بدهند و حداقل یک ساعت به طور مداوم بروز کنند، احتمالاوقت آن رسیده است که آماده رفتن به بیمارستان شوید. فاصله زمانی بین هرانقباض تا انقباض بعدی را اندازه بگیرید. اگر شک دارید که درد زایمان فرارسیده است یا نه، با پزشک خود تماس بگیرید.


ممکن است پزشک از شما خواستهباشد تا حرکات کودک را بشمارید. حتی اگر او از شما نخواسته است که تعدادحرکات جنین را بشمارید، در صورت مشاهده افزایش شدید یا کاهش در فعالیت جنینبه سرعت با پزشک خود تماس بگیرید. کودک شما باید تا زمان به دنیا آمدنفعال باشد و کاهش فعالیت او می تواند نشانه بروز یک مشکل باشد؛ شاید لازمباشد زایمان به سرعت انجام شود.

 

 

فعالیت های این هفته

 

یک سوتین شیردهی بخرید: یک سوتین شیردهی بخرید و با خود به بیمارستانببرید. شما بلافاصله پس از زایمان به آن نیاز خواهید داشت و مسلما دوستندارید که پدربزرگ را دنبال این کار بفرستید! پستانهای شما بزرگتر از قبلشده اند و احتمالا اندازه آنها در دوران شیردهی کمی بزرگتر خواهد شد. اگردستمال یا پد مخصوص دوران شیردهی را درون سوتین خود قرار دهید به شما کمکخواهد کرد تا از ترشح شیر و کثیف شدن لباسهایتان جلوگیری کند.



+ نوشته شده در دو شنبه 4 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 4:7 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

تخمین اندازه متوسط کودک شما خیلی سخت است اما یک نوزاد به طور متوسطحدود 3175 گرم وزن و حدود 60 سانتی متر طول دارد. هر روز که می گذرد کودکشما کمی بزرگتر می شود، ناخنها و موهای او هم به رشد خود ادامه می دهند. هنوز هم استخوانهای جمجمه او قدری از هم جدا هستند و این بدان خاطر است کهجمجمه بتواند کمی فشرده تر شده و به راحتی از مجرای زایمان عبور کند. تاحدود یک سال پس از تولد هم برخی نقاط نرم که ملاج یا فونتانل نامیده میشوند در جمجمه او وجود خواهند داشت.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

علی رغم همه پیشرفتهای پزشکی هنوز هیچ راهی وجود ندارد که بتوان زمان دقیقزایمان را تخمین زد. زایمان ممکن است زودتر از زمان مقرر رخ بدهد، خصوصااگر در تشخیص زمان بسته شدن نطفه اشتباه کرده باشید. این اتفاق بیشتر زمانیمی افتد که تعیین زمان زایمان تنها بر اساس اولین روز از آخرین دورهقاعدگی صورت پذیرد و شما هم در نیمه اول دوره حاملگی خود سونوگرافی ندادهباشید. با این حال حتی اگر زمان زایمان به دقت تعیین شده باشد دوران حاملگیبرخی خانمها کمی طولانی تر می شود و متخصصین هم هیچ توضیحی برای این مطلبندارند.
البته هنوز برای زایمان شما دیر نشده است و اگر یکی دو هفتهدیگر بگذرد به زایمان شما دیرشده می گویند. اما برای اطمینان از وضعیت کودکپزشک از شما خواهد خواست که در این هفته یا حداکثر در ابتدای هفته چهل ویکم یک آزمایش برای مشاهده کودک خود بدهید. در صورتی که قبلا با برخی ازعوارض حاملگی دست و پنجه نرم کرده باشید، انجام این آزمایش را از چند هفتهزودتر آغاز کرده اید.


یک تست دقیق زیستی- فیزیکی که به اختصار BPP نامیده می شود شامل بررسی دقیق وضعیت کودک شما از طریق سونوگرافی و مشاهدهحرکات کلی بدن تنفس تون عضلات (میزان کشیدگی طبیعی عضلات که با بررسی باز وبسته کردن دست یا کشیدن و رها کردن عضله ها تعیین می شود) و حجم مایعآمنیوتیک اطراف او (که نشان دهنده وضعیت جفت است) می باشد. این تست ممکناست شامل بیست دقیقه بررسی دقیق ضربان قلب نیز باشد. البته ممکن است از تست BPP جایگزین هم استفاده شود که شامل بررسی ضربان قلب کودک بوسیله دستگاهمخصوص و سپس بررسی حجم مایع آمنیوتیک بوسیله سونوگرافی می باشد. این تستهامعمولا هر هفته دوبار انجام خواهند شد.


اگر آزمایشات جنین اطمینان بخشنباشند، مثلا حجم مایع آمنیوتیک خیلی کم باشد، به گونه ای برای شما برنامهریزی خواهد شد که هرچه سریعتر اینداکشن زایمان انجام شود.


پزشک شمادهانه رحم را هم بررسی خواهد کرد تا از آماده شدن آن برای زایمان مطمئنشود. در معاینه داخلی افاسمان و دیلاتاسیون دهانه رحم سنجیده می شود، بهاین معنا که مقدار نرم و نازک شدن دهانه رحم و گشاد شدن آن تا حد زیادی میتواند زمان و نحوه شروع زایمان را نشان دهد. اگر درد زایمان به طور طبیعیرخ ندهد در بین هفته های 41 و 42 اینداکشن یا القای زایمان انجام خواهد شد.

 

 

فعالیت های این هفته

 

استراحت کنید: چند فیلم سینمایی نگاه کنید یک رمان بخوانید مجلات یافیلم های محبوبتان را ببینید، بخوابید یا هر وقت که می توانید یک چرتبزنید. چای را هم فراموش نکنید. در صورتی که هنوز سر کار می روید بپرسید کهآیا می توانید از الآن مرخصی بگیرید و یا کارهایتان را در خانه انجامدهید. شما در اواخر دوران حاملگی قرار دارید و مستحق مرخصی هستید. اگر ازحالا تا زمان زایمان دائما در حال فعالیت باشید هنگامی که نوزادتان میخواهد به دنیا بیاید هیچ انرژی برای شما باقی نمانده است.



+ نوشته شده در دو شنبه 4 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,,ساعت 3:52 توسط phna |

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد